top of page

Pakettiautosta muunnetun autoverovapaan matkailuauton vaatimukset

Mikä on autoveroton matkailuauto? Onko autovero sama asia kuin vuotuinen ajoneuvovero? Onko matkailuauto verovapaa? Mitä matkailuautossa pitää olla? Mitä ottaa huomioon omavalmiste pakettiauton valinnassa ja pakettiauton rakentamisessa matkailuautoksi, että vastaan ei tule ikäviä veroyllätyksiä?


Pyörin matkailuautojen, autoveron, ajoneuvoveron ja matkailuauton kriteerien äärellä työnkuvani puolesta lähes päivittäin, sillä toimin tiimimme päärakentajana ja sähkötöiden johtajana sekä insinööritaustani vuoksi vastuullani on myös pakuprojektien tekninen suunnittelu. Lisää tarinastani Suomen ensimmäisten matkailuautoja pakettiautoista muutostöillä rakentavan yrityksen toimitusjohtajaksi pääset lukemaan lisää osoitteesta https://www.vanset.fi/tarina.


Hyvä seikkailija, nyt aloitetaan helppo ja nopea koulutus jossa opitaan pakettiautosta muunnetun autoverovapaan matkailuauton vaatimukset, verotuksineen. Avataan ensin hieman termistöä.


Ajoneuvoveroa on maksettava liikenneasioiden rekisteriin merkitystä henkilö-, paketti-, ja kuorma-autoista eli M- ja N-luokkiin kuuluvista ajoneuvoista. Ajoneuvovero on vuotuinen maksu, jota on maksettava, kun ajoneuvo on liikennekäytössä. Ajoneuvovero koostuu kahdesta osasta: perus- ja käyttövoimavero. Veron määrään vaikuttaa ajoneuvon luokka, CO2-päästöt ja kokonaismassa.


Keskitytään erityisesti käyttövoimaveroon. Matkailuautossa ja pakettiautossa käyttövoimavero muodostuu arvolla 0,9snt/100kg. Esimerkiksi auton, jonka kokonaismassa on 3500kg käyttövoimavero on noin 115€ vuodessa.

Toisaalta, jos sama ajoneuvo on rekisteröity henkilöautoksi niin käyttövoimavero muodostuisi arvolla 5,5snt/100kg eli tämä tekisi 703€/vuosi. Ero on merkittävä. Tämä on hyvä ottaa huomioon, kun autoa muutoskatsastetaan, jolloin on hyvä varmistaa, että muutokset täyttävät edullisempaan käyttövoimaveroluokkaan kuuluvan ajoneuvon vaatimukset.


Autovero on maksettava Suomessa ensimmäistä kertaa rekisteröitävistä tai käyttöönotettavista henkilö- ja pakettiautoista, moottoripyöristä ja nelipyöristä. Autoveroa on maksettava ajoneuvon ensirekisteröinnin jälkeen, jos sen rakennetta muutetaan verotukseen vaikuttavalla tavalla. Esimerkiksi jos pakettiautoon laitetaan tukevasti kiinni sänky tai kylmäsäilytystila niin ajoneuvon luokittelutieto muuttuu ja se ei enää vastaa pakettiauton määritelmää, joten se on muutoskatsastettava. Tässä kohtaa tulee esiin matkailuauton kriteerit ja autoverottoman matkailuauton vaatimukset. Kaikista epämieluisin tilanne on se, että ajoneuvo ei "valmiina" täytä matkailuauton kriteereitä eikä sen autoverottomuuden vaatimuksia. Se voi johtaa jopa monen tuhannen euron autovero maksuun, jonka lisäksi vuotuinen käyttövoimavero kasvaa yli 500 prosentilla.



Matkailuauton kriteerit


Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:


  1. istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa

  2. makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista

  3. keittomahdollisuus

  4. säilytystiloja


Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka omamassa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.**


Tätä autoverolakia noudatetaan matkailuautojen muutoskatsastuksessa. Kuitenkin, jos ajoneuvo on käyttöönotettu ennen 1.7.2018 niin voidaan soveltaa myös vanhaa autoverolakia: omamassa on vähintään 1 875 kiloa ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,90 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.*



Matkailuauton kriteerit  helpossa taulukossa. Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:  istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista keittomahdollisuus   säilytystiloja
Matkailuauton kriteerit


Mikäli haluaa rakentaa retkipakun pienestä autosta, jossa autoverottumuuden kriteerit eivät täyty, niin suosittelen tekemään retkipakun ajoneuvosta, josta autovero on jo maksettu. Tässä tapauksessa autoveroa ei laiteta maksuun, vaikka kriteerit eivät täyty. Tähän hyvä on esimerkiksi Volkswagen Transporter, joka on rekisteröity henkilöautoksi. Matkailuauton kriteerit on mahdollista täyttää tässä vaihtoehdossa.


Tiedot ovat peräisin omista kokemuksistamme, sekä virallisista lähteistä joihin linkit löytyy tekstin alaosasta. Vansetillä on kokemusta kustomoitujen pakettiautosta muutostöillä rakennettujen matkailuautojen rakentamisesta ja niiden muutoskatsastuksesta.


Kiinnostuksesta ja kysymyksistä pakuprojektiin kanssamme voit laittaa viestiä info@vanset.fi





Lähteet


Ajoneuvovero


Autovero rakenteen muuttuessa



Autoverolaki


Vanha autoverolaki



bottom of page